dinsdag 2 juli 2019

Dag 4: Golden - Radium Hot Springs

Klik hier voor meer foto's van deze dag

[Klik op het fototoestel voor foto's]

Om 6u30 zijn we al opgestaan, hebben lekker ontbeten in het hotel met zicht op bergen in de mist, echt magisch! Om 8u30u vertrokken we op pad. Na 30 min rijden kochten we een parkpas,voor 9,80 cad per persoon, die geldig blijft tot overmorgen en dit voor de 3 parken die we willen bezoeken.. Als eerste stond Yoho NP op het programma. Om9u15 begonnen we aan de wandeling Wapta Falls. Onderweg lagen veel plassen en we vonden het best een redelijk saai pad door bossen.We kwamen weer weinig mensen tegen. Na 30min bereikten we de falls. Machtig, groot, veel kracht: geweldig zijn ze! De saaie wandeling zeker waard. We trokken heel wat foto's en keerden weer dezelfde weg terug. Nu waren er wel veel mensen op pad. De parking bleek ondertussen overvol te staan. We waren vertrokken met kway aan tegen de kou, maar nu konden we alweer terug in tshirt lopen. De zon begon te schijnen. Daarna reden we nog naar wat viewpoints. Eerste: Natural bridge. Er waren veel bussen met Chinezen en mensen liepen kriskras over de rotsen. Veel te druk. Voor ons. Wel mooi om te zien hoe de rivier door de rotsen heen een gat gemaakt heeft. Tweede viewpoint was Emerald,lake, Dit zou een van de mooiste delen moeten zijn, maar omdat het heel druk was, stelde het ons toch teleur. Ervaarden veel kajaks op het meer, waardoor er geen weerkaatsing te zien was omdat het water overal bewoog. Derde viewpoint waren de Takakkow falls. Ook hier was het weer heel druk. Het was een korte trail er naartoe. Het mooiste zicht heb je vanaf de rivier, dus zijn we afgedaald naar de oever en hebben vandaar mooie foto’s getrokken. Ook hier waren we bijna alleen. Dat is toch veel fijner. Op de terugweg hebben we gepicknickt bij Spiral tunnels viewpoint. Van hieruit zou je treinen uit de berg ertegenover zien komen, maar de hele tijd dat we er zagen hebben we er geen ankele gezien. Het voorlaatste park voor vandaag stond nog op de planning, nl Banff NP. In de Johnston Canyon was het heel druk. We vonden gelukkig nog parking op de eerste parking. We moeten als in een 'file' stappen naar de lower falls. Daar houden we niet zo van. De lower falls zelf vonden we dan ook niet eens wauw. Mensen schuiven aan om heel dichtbij te komen. Dit schiet echter totaal niet op, dus keren we maar terug. Het laatste park was Kootenay NP. We kwamen eerst nog de Continental divide tegen, waar we even gestopt zijn. Hier is de grens tussen Alberta en British columbia en tussen de oceanen. Dan naar Marble canyon gereden maar is voor lange tijd gesloten blijkbaar. De Paint pot trail was wel open. Het bleek 2 km te wandelen zijn over een modderige weg. Er lagen soms planken op, gelukkig. Op het einde zagen we pots zoals in Yellowtone maar kleiner en zonder geur. De grond was rood in de het stilstaande water. En stak echt heel mooi af tegen de groene planten rondom. Op de terugweg stapte ik stomweg in de modder, mijn voeten en schoenen waren kletsnat. In auto dan maar mijn teenslippers aangedaan, ook al was het daar zeker geen weer voor 😊 Om 17u vertrokken we naar het hotel. Daar bleken alle kamers heel klein te zijn, niet om echt tijd in door te brengen. We zijn naar het dorpje gereden en vonden zowaar een restauarant waarwe vegetarisch konden eten. Dat smaakte erg goed en was nog goedkoop ook. Daarna in de hotelkamer de frigobox gevuld met crushed ice, want een fridge was er net. Wat raak je toch snel gewend aan zo’n zaken. Daarna keken we nog een serie